Je mobiele telefoon, social media en internet, super leuk… toch?

Je bent altijd bereikbaar, hebt contact met mensen die je anders nooit of weinig zou spreken. Je krijgt, vindt veel informatie en kunt ook zakelijk van alles delen. Toch schuilt er ook gevaar… Zoveel kanalen, zoveel prikkels, zoveel te volgen en bij je “vrienden” is alles altijd geweldig terwijl het bij jou vaak niet zo voelt. In jouw toch al drukke leven kan dit heel belastend werken.

 

Hoeveel tijd besteed je op je telefoon?

Dat social media enorm veel tijd opslokt zal geen verassing zijn. Twitter, Facebook, Linkedin, Instagram maar ook Whatsapp, Google en je eigen website bijhouden vragen enorm veel tijd. Als ondernemer heb je vaak een zakelijk en een privé account en tussendoor checken we ook regelmatig de accounts van onze kinderen. De sociale druk onder jongeren is enorm en je wilt er zeker van zijn dat jouw kinderen niet het slachtoffer worden van online pest gedrag.

Je telefoon zoemt en piep de hele dag door alle meldingen en vergeet ook de groepsapps niet. De klassenapp, buurtapp, familieapp en wat allemaal nog meer. Vaak krijg je meer “onzinnige berichten” dan echt nuttige informatie, toch lezen we alles en reageren we op opmerkingen en vragen. Kortom als je niet oppast ben je uren bezig alles en iedereen te volgen, je accounts bij te houden en niet te vergeten te liken.

TIP VAN MI!

Het is even wennen en misschien zelfs afkicken maar leg je telefoon af en toe eens weg. Als hij niet binnen handbereik is zal je er automatisch minder op kijken. Ook kun je voor voor een aantal zaken of groepen de meldingen uitzetten, zo wordt je niet de hele dag gestoord en kun je zelf bepalen wanneer je tijd maakt om alles te lezen en te reageren.

 

Sociale druk

Naast de tijdsdruk is ook de sociale druk enorm groot. Hoeveel likes heeft m’n berichtje, waarom krijgen andere veel meer reacties? Op sociale media doen mensen zich al snel anders (beter) voor dan ze in werkelijkheid zijn. Ze schetsen het perfecte leventje, iedereen is gelukkig en alles is mooi terwijl jouw leven vaak chaos is omdat je alle ballen in de lucht probeert te houden.

Maar zeg eens eerlijk, heb jij wel eens een post geplaatst dat je om twee uur s’nachts het bed van je dochter stond te verschonen omdat ze soms nog in bed plas. Of die enorme ruzie met je vriendin staat die misschien online? Nee toch? Dat geld ook voor al je online vrienden en waar of niet, je ziet het en leest het. Je wilt ook niet achter blijven dus checkt nog maar een keer je telefoon en plaats nog even snel die leuke foto van de kinderen die heel lief samen op de bank zitten, ahhh zo schattig (maar had je ze net niet gevraagd hun kamer op te ruimen, waarom hangen ze dan nog steeds op die bank, grrr).

TIP VAN MI!

Bedenk eens voor wie je het eigenlijk doet? Voor jezelf, voor iemand anders of is het simpelweg onderdeel geworden van onze online gewoontes en weet je eigenlijk niet waarom je zoveel tijd op social media doorbrengt? Wil je graag delen? Doe jij je dan beter of anders voor dan hoe je dagelijks leven er echt uit ziet? Natuurlijk zitten we met z’n alle niet te wachten op chaos, drama en ellende op je tijdlijn maar vergeet niet dat het gras bij de buren altijd groener lijkt. Als je beter kijkt zie je dat er toch ook echt wel mos en lelijke plekken in het gazon van je online vrienden zit. Zo niet, is het zeer waarschijnlijk kunstgras.

 

Zakelijke druk

Ook zakelijk kan social media en je website als een enorme last voelen. Als je van alle kanalen gebruik wilt maken kun je hier gemakkelijk een dagtaak van maken. Maar is dat wat je wilt? Wil je niet veel liever bezig zijn met wie jij bent, waar jou onderneming voor staat, waar jij energie van krijgt en waar jouw passie ligt? Natuurlijk wil je dat maar je wil ook gevonden worden, je kennis delen en je dienst of product promoten. Hoe dan? Dat is waar veel ondernemers online tegen aan lopen en wat heel veel energie kost.

TIP VAN MI!

Wat zijn eigenlijk jouw exacte doelen met je site en social media. Wat moet het je opleveren? Wil je meer naamsbekendheid? Meer producten of diensten verkopen of in contact komen met jouw (potentiële) klanten? Vraag jezelf ook af of social media je helpt bij het behalen van die doelen en zo ja welke kanalen het beste bij jou en je doelgroep passen. Als je dat helder hebt krijg je al veel meer rust.

Samen met Miranda van Online Junkies organiseren we ook dit jaar verschillende trainingen en events “Zelfverzekerd Zichtbaar” en geven we je meer inzichten. Ook kun je ervoor kiezen (een deel) van je online werkzaamheden uit te besteden zodat jij meer tijd over houd om te doen wat jij wilt doen! 

Share This